duminică, 27 martie 2022

REPETORUL R7 – RARĂU (YO8TVD-1) O ALTFEL DE POVESTE

 

După o relativă perioadă de funcționare defectuoasă a Repetorului R7, Rarău, datorată “avariei” antenei de emisie, în ziua de 26 martie 2022, impreună cu Iulian - YO8WHT, am stabilit să ne deplasăm la fața locului, luând în calcul și o prognoză meteo favorabilă. 

Termenul de “favorabil” a fost, oarecum, relativ deoarece am crezut că vântul va lipsi in ziua respectivă, însă ne-am înșelat, ne-a “mângâiat” tot timpul. Deplasarea am facut-o cu două mașini, deh..”just in case”, iar de la “Pastorală” ne-am deplasat pe jos și cu ajutorul unui ATV- șenilat, condus de Costică,  de la Stația Releu, care l-a preluat pe Iulian – YO8WHT, împreună cu bagajul format dintr-un ruxac, cu “cele de trebuință” și o antenă de rezervă. 

La fața locului am găsit ceea ce am văzut în descrierea și imaginile trimise de personalul Staței Releu TV Iași, de pe Rarău. Curios lucru a fost faptul că antena a fost “ruptă” cu un ajutor uman extern, care a tras de cablu atât de tare. încât cele trei spire de cablu RG239, cu diametrul 15 cm, au ajuns să măsoare acum un diametru 2-3 cm, aproape de rupere(vezi foto). În plus, antena a fost înfipta în terenul înghețat din ianuarie cu ajutorul probabil al unei pietre sau o unealtă adusă special pentru acest scop. Se observă că partea ruptă a antenei are urme de lovituri iar suportul mufei de conectare (platband cupru) este torsionat datorită forței cu care s-a tras de cablu. 

Dacă “vinovat” ar fi fost curentul de aer plus chiciura formată pe antena, ar fi trebuit să găsim antena ruptă pe acoperișul construcției, dar nu a fost așa. Am tras cu ATV-ul șenilat de antenă și nu am reușit să o scoatem din pământ până nu am folosit un harleț, din dotarea ATV-ului.

În cele din urmă, am înlocuit antena și mufele de legatură, iar R7 funcționează acum în condițiuni bune. Am avut noroc cu Letconul pe gaz, cu care am montat mufele pe cablu în timpul pauzelor dintre rafalele de vânt, altfel nu reușeam să terminam în intervalul de timp care l-am planificat.

Marele mister rămane, în continuare, cine sau “ce specie” de om este cel care distruge antenele repetorului și care este motivul acestuia.

Mulțumim cu aceasta ocazie personalului Staței Releu TV Iași, de pe Rarău, care ne-a ajutat cu “ATV-ul șenilat” și montarea antenei de emisie a Repetorului R7 Rarău – YO8TVD-1.

YO8SGM – Marian


Antena ruptă intenționat și înfiptă în terenul de la baza construcției.






Starea antenei rupte – urme de acțiune intenționată.


 





YO8SGM și YO8WHT




 YO8SGM - Marian

7 comentarii:

yo8sal spunea...

Salutari,
Bravos "echipei de interventie montana". Daca e vorba de Costica de la statia tv, are si indicativ: YO5SCD ... E pacat sa nu il mentionati si pe el odata cu senilata ...
Altfel, sanatate si bucurii!
73 de Adrian, yo8sal, Iasi

YO9RIJ Petrica spunea...

Salut!
Homosprostus&invidiotus este specia care da tarcoale antenelor de radioamatori! Nu exista vaccin impotriva lui dar dispare in timp prin grija Domnului care ii cheama periodic pentru "dari de seama"!
Felicitari pentru curaj si repunerea in functiune a repetorului!
73! de YO9RIJ Petrica

miancuster spunea...

Salut. De ce nu montați un sistem de supraveghere video ?
Felicitări pentru eforturi și rezultate.
73 Miron

Marian spunea...

Deocamdata anotimpul rece si vremea capricioasa nu permite deplasarea la obiectiv decat samarizat pentru a finaliza montarea antenei de emisie. Candva a fost instalata o camera de supraveghere dar cuiva nu i-a placut ideea si a distrus antena tragand de cablu si si-a insusit camera video instalata pe stalpul antenei. Interventia de sambata este doar o prima etapa de a repune repetorul R7 in conditii de emisie mai bune
decat cele dinainte, chiar daca unora nu le place ideea. Cred ca la sfarsitul lui Martie sau inceputul lui Mai o sa avem conditiile necesare pentru a monta antena, pe care am achizitionat-o dejar, undeva pe pilonul din apropiere. Tot cam in perioada aceea cred co o sa avem si "o intalnire prieteneasca" a radioamatorilor Suceveni si poate, identificam mai multe oportunitati de a comunica civilizat si in siguranta luand in considerare si invatamintele rezultate din criza din Ucraina referitoare la Radioamatorism.

YO8SSB spunea...

Muntele nu este prietenos cu antenele, sistemele gsm (profesionale), rezista cu greu peste iarna. Lucrurile trebuie privite cu mare intelepciune si nu cu patima (chiar daca suntem in Postul Pastelui).
A monta o camera video, este o solutie. Repetoarele sunt o cale de a comunica, chiar si in situatii de urgenta, dar trebuie gasita o alternativa ptr alimentarea lor dintr-o sursa de energie independenta.
Personal cred ca distrugerea antenei nu a fost facuta de un radioamator, motivul este unul foarte simplu: Un radioamator ar fi gasit o alta solutie mai eleganta de a finaliza...HI...emisia repetorului.
Traficul pe repetoare in ultimul timp este aproape zero...telefonul mobil, LoRa, Sigfox IoT, sunt mult mai atractive ptr noua generatie.
Repetoarele sunt fete mari...care raman nemaritate!!!!

Noua generatie este atrasa in special de IoT, YO3ITI a atins acest subiect, dar multi refuza sa recunoasca... radioamatorismul a cam imbatranit....daca arunc o privire la fotografiile de pe la simpozioane, deja mi-am facut o imagine.

Hai sa vedem lucrurile obiectiv si sa nu mai traim din amintiri, sa facem loc intre noi si la cei care vad comunicatiile dintr-o alta perspectiva!

YO8SSB

YO8TK spunea...

Filmul cu antena!
https://www.youtube.com/watch?v=uRNuBNL-f8Q

Tudor Vedeanu spunea...

S-a defectat iar repetorul de pe Rarău? Că eu nu-l mai aud la Gura Humorului. 73, YO8VET